Romée en Myrthe (Guave): “ons kledingmerk is een belangrijk onderdeel van onze identiteit”

Romée en Myrthe van het merk Guave maken kleding van de Indonesische stof Batik. Tijdens de opstart van hun kledingmerk heb ik de meiden leren kennen, wat nu – heel tof – uitgegroeid is tot een lopend bedrijf. Ze zijn zakenpartners maar vooral zijn ze vriendinnen met een gezamenlijke interesse in hun Indische achtergrond.

Waar het allemaal begon

De meiden hebben elkaar ontmoet op de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht, tijdens hun studie Mode. Het is geen verrassing dat ze Mode studeerden, ze hebben een gedeelde liefde voor stoffen en patronen. Ze werden daar al snel vriendinnen. En hadden al tijdens de studie het idee om een onderneming te starten in de mode. Maar na de studie zijn ze beiden een andere vervolgstudie gaan doen en is het er toen gewoonweg niet van gekomen.

Hun Indische achtergrond

Zoals bij vele kunststudies werd er begin van hun studie gevraagd om na te denken over wie ze zijn (heel goed!). Het is op dat moment natuurlijk belangrijk om je te onderscheiden van rest en daarvoor moet je onderzoeken wie je bent. Dit is een belangrijke stap geweest in hun onderzoek naar hun Indische achtergrond.

Romée was al vanaf dat ze puber was bezig met haar Indische achtergrond. Vooral onderzoek doen naar wat dat voor haar betekent. Zoals ze zelf zegt:”Je weet dat je niet alleen een Nederlandse achtergrond hebt maar ook dat het nog ergens anders vandaan komt. En dat is dan interessant omdat dat iets anders is.” Doordat ze er tijdens de studie zo mee bezig was heeft ze Myrthe geïnspireerd om ook haar Indische achtergrond te onderzoeken. Zo ontdekten ze dat ze meer raakvlakken hebben dan ze hadden gedacht. Zoals bijvoorbeeld dat hun vaders Indisch zijn en dat beiden Indische dingetjes van hun familie hebben meegekregen zoals het samen zijn en Indisch eten. Ze herkenden zichzelf in elkaar en dat maakte hun band nog sterker.

Indische achtergrond + interesse voor mode = Guave

Na hun studie hebben ze beiden een vervolgstudie gedaan, vervolgens allerlei baantjes gehad. Maar iets broeide er. Opeens was de tijd rijp, het was nu of nooit. Ze besloten om toch een onderneming te starten in de mode. Zoals ze jaren geleden hadden bedacht tijdens hun modestudie, alleen dan nu gelinkt aan hun Indische achtergrond.

Het is alsof alles nu samen is gekomen. Hun kennis vanuit de modestudie, hun ontmoeting, dat ze beiden een Indische achtergrond hebben en nu dan het product van de hele ontwikkeling – hun kledingmerk Guave. Een manier om hun identiteit te laten zien.

Ik herken mezelf enorm in hun verhaal. Dit is ook precies de reden waarom ik mijn bedrijf LARAS heb opgezet. Waar ik vanuit mijn interesse in mijn Indonesische achtergrond en mijn liefde voor Indonesische stoffen een tassen en accessoires merk heb opgezet. Door met de Indonesische stoffen bezig te zijn laat ik zien dat het onderdeel van mij is, dit is mijn identiteit – en deel dit met anderen. Ik moedig daarom de ontwikkeling van het kledingmerk Guave van Romée en Myrthe enorm aan.

Bekijk de kleding van Guave: www.helloguave.com

3 thoughts on “Romée en Myrthe (Guave): “ons kledingmerk is een belangrijk onderdeel van onze identiteit”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *